lördag 29 oktober 2011

Dressyrträning

Idag var vi på vår första 'riktiga' dressyrträning. Åkte iväg och var med på en träning för ridtravare. Skrittade fram på utebanan, men den var en riktig lervälling så kom inte igång så bra då svarten tyckte det var äckligt med stänk på benen :P

Började lektionen i ridhuset på volt i skritt och trav och jag började att flytta honom undan skänkeln på volten. Sedan red vi halter och lite olika serpentiner och avslutade med galopp i båda varven. Kunde inte låta honom gå på framåt utan var tvungen att sitta och bromsa då det alltid hamnade någon framför. (var två isisar med!? som inte riktigt höll samma tempo)
Det kändes också lite väl basic för vår del, vi har ju ändå kommit en bit, även om vi kanske inte visade framfötterna just idag.
Galoppen blev riktigt usel då alla skulle galoppera samtidigt, och ha lite halvskenande hästar kuta förbi när man vill samla gick inge bra.
Jag måste säga att jag blev lite besviken faktiskt, vi var många fler i gruppen än vad jag tänkt så vart ganska trångt och svarten kunde inte riktigt koncentrera sig. Det lades också mest tid på de med lite mindre tränade hästar, så kändes inte som jag fick ut någonting av det. Förstår ju att det måste bli så, annars funkar det ju inte för de andra, blev mest 'du kan ju flytta honom lite när du vill och det känns bra'.
Nog för jag vill träna men det får nog bli privat ändå, jag rider bra mycket bättre när jag har någon som är hård mot mig. Vilket både jag och svarten behöver just nu då vi har 'latat oss' ett bra tag nu.

Tycktre tränaren verkade bra i övrigt men just i denhär gruppen funkade det inte bra för mig. Däremot vart jag lite ställd över hennes kommentar efter galoppen. 'Den där galoppen kommer aldrig att bli bra'.
Jaha..
vad svarar man på det? Även fast jag förklarat att jag inte ens börjat med galoppjobbet i dressyren.. och att ha flera stressade halvskenande hästar i lilla ridhuset kanske inte riktigt gör saken bättre.. nä, det blev jag riktigt besviken på.. Så säger man väl inte, hade hon väl kunnat tipsa om hur jag kunde träna upp den mer isf ist för att dömma ut den direkt. (vilket hon iof tipsade om efter träningen, men rätt uppenbara saker)

jaja. jag fick iaf kommentaren efteråt att jag hade den hästen med mest gång och att vi var flottast :P

Kort kommer så småningom när fanny skickat de till mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar